Hur skapar jag en bra annons på min bil?

Bilhandlare ser hundratals annonser varje dag, av varierande kvalitet.
En bra annons gör bilen mer attraktiv och ökar därmed antalet bud och priset på bilen.
Vi frågade bilhandlarna för att ta reda på vad en bra annons bör innehålla.
Du kan känna igen en bra annons på följande sätt
1. Bra bilder både in- och utifrån, samt information om alla fel
2. Så mycket information som möjligt om bilens utrustning, service och skadehistorik
3. Ett realistiskt begärt pris
Bilderna på bilen
Vi frågade bilhandlarna vad de letar efter när de tittar på annonser.
Bilderna ansågs vara särskilt viktiga i detta skede.
"Det första jag lägger märke till är bilden på annonsens framsida, det finns hundratals bilar till salu. När jag ser en intressant bil tack vare bilderna kontrollerar jag först antalet kilometer och årsmodellen för att se om de stämmer överens med mina egna kriterier.
Bilderna av bilen bör tas från alla vinklar och visa både fram och bak, sidorna, interiören, däcken och serviceboken. Ett utmärkt antal bilder är cirka 12–15. Utifrån bilderna kan jag bedöma bilens utrustning", förklarar försäljningschefen hos en bilhandlare.
"Bilderna på interiören är mycket viktiga, de låter mig se bilens utrustning. Det kan till exempel finnas flera olika säten i bilar som ser lika ut på utsidan, instrumentpanelen kan vara analog eller digital, displayen kan skilja sig avsevärt mellan bilar av samma årsmodell även om karossen är densamma." En annan köpare som använder AutoVex tillägger.
På exempelbilderna visas bilen från olika vinklar. Bilen har en digital servicebok, så den senaste servicens utskrivna papper har man tagit en bild på.
Pappret visar alla de serviceåtgärder som utförts senast på bilen, och datumet för nästa service visas på bilens digitala skärm.
Om det fanns några skador på bilen skulle de ha fotograferats separat, så noggrant som möjligt.
Information om bilen
Att köpa baserat på bilder och texter är inte samma sak som att se en bil på plats. Annonsens kvalitet blir därför allt viktigare.
Utrustningsnivån på din bil påverkar värdet, så var inte rädd för att berätta vad den har för finesser.
"Beskriv bilen och dess utrustning i texten så noggrant som möjligt. Finns det sommar- och vinterdäck? Stål- eller aluminiumfälgar? Däckens ålder och däckdjup (ungefärligt) i millimeter. Känner du till om bilen har något paket med utrustning?"
Köparen förväntar sig ärlighet vid rapportering av service och skador
Ge ärlig och öppen information om din bil. Bilhandlare uppskattar att de inte behöver leka detektiv för att ta reda på en bils historia eller skick.
Om bilhandlaren är osäker på bilens faktiska skick ökar risken för att han eller hon inte ger ett bud.
Serviceboken och hur den ser ut är också ett relativt begrepp.
"Fullservad hos auktoriserad verkstad", "fullservad", "inte fullservad", “ingen servicehistorik” – dessa uppgifter säger inte allt; köparna är intresserade av att se var bilen har fått service och om t.ex. all service har utförts av en officiell återförsäljare som är auktoriserad av bilmärket i fråga.
Genom att inkludera bilder av alla serviceuppgifter i annonsen är det lätt för köparna att kontrollera bilens servicehistorik."
Att lägga till skador spelar också en stor roll för att ge ett så korrekt bud som möjligt.
Ditt begärda pris
Om alla uppgifter om din bil finns i car.info ger vi dig en prisuppskattning som bygger på de faktiska inköpspriserna för bilar av samma modell i hela Sverige.
Enligt bilhandlarna är det begärda priset en viktig faktor för deras intresse för en bil.
"Det lönar sig att vara realistisk när det gäller det begärda priset. Ett för högt pris i förhållande till marknadspriserna ger dig inte ett bättre pris för bilen. Köparna är professionella och prismedvetna." Det säger inköpschefen hos en stor bilhandlare.
"Personligen tycker jag att om priset är 1 Kr eller något liknande är bilen inte till salu. I det här fallet är det mycket möjligt att bud inte kommer att ges." Tillägger en annan köpare.
Sammanfattning
En bra annons ger därför bilen de bästa förutsättningarna för att få bud. Om köparen själv skulle göra annonsen skulle han sammanfatta det på följande sätt:
"Realistiska bilder och utrustning är viktigast för annonsen, tillsammans med grundläggande information. När det gäller serviceinformation skulle jag särskilt lägga in bilder från serviceboken eller servicepapprena, så att det inte uppstår någon oklarhet."
Läs mer om detta: Hur prissätter bilhandlaren din bil?