Hur skapar jag en bra bilannons?

Sälja bil
Hur skapar jag en bra bilannons?

Bilhandlare ser hundratals annonser varje dag av varierande kvalitet. 

En bra annons får bilen att se attraktiv ut och ökar chansen till fler bud och ett högre pris på bilen.

Vi frågade bilhandlarna om vad en bra annons bör innehålla.

1. Tydliga bilder både in- och utifrån samt information om eventuella skavanker

2. Detaljerad information om bilens utrustning, service och skadehistorik

3. Ett realistiskt försäljningspris

Bilderna på bilen

Vi frågade bilhandlarna vad de är ute efter när de tittar på annonser.

Bilderna är en av de viktigaste delarna av annonsen.

"Det första jag lägger märke till är bilden på annonsens framsida. Det finns hundratals bilar till salu så det är viktigt att bilden står ut på något sätt. Om en bild fångar mitt öga kontrollerar jag först miltal och årsmodellen för att se om den passar in med det jag är ute efter.

Bilderna bör visa fram och baksidorna, interiören, däcken och serviceboken. Cirka 12–15 bilder brukar bli bra. Utifrån bilderna kan jag bedöma bilens utrustning", förklarar försäljningschefen hos en bilhandlare.

"Bilderna på interiören är viktiga eftersom de låter mig se bilens utrustning. Det kan till exempel finnas säten som är olika men som ser lika ut på utsidan, instrumentpanelen kan vara analog eller digital, displayen kan skilja sig avsevärt mellan bilar av samma årsmodell även om karossen är densamma", lade en annan köpare till som använder Wheelaway. 

Visa bilen från olika vinklar. Om bilen har en digital servicebok, ta en bild på den senaste servicens utskrivna papper. 

Pappret visar alla de serviceåtgärder som utförts senast på bilen, och datumet för nästa service visas på bilens digitala skärm.

Om det fanns några skador på bilen se till att ha med bilder som visar skadorna.

Information om bilen

Att köpa baserat på bilder och texter är inte samma sak som att se en bil på plats. Annonsens kvalitet blir därför allt viktigare.

Att köpa baserat på bilder och texter är inte samma sak som att se en bil på plats. Därför är det viktigt att annonsen blir bra och står ut.

Utrustningsnivån på din bil påverkar värdet, så var inte rädd för att berätta vad den har för finesser.

"Beskriv bilen och dess utrustning i texten så noggrant som möjligt. Finns det sommar- och vinterdäck? Stål- eller aluminiumfälgar? Däckens ålder och däckdjup (ungefärligt) i millimeter. Känner du till om bilen har någon extrautrustning?"

Köparen förväntar sig att säljaren är ärlig vid rapportering av service och skador.

Var öppen och transparent när du delar information om din bil. Bilhandlare uppskattar att de inte behöver leka detektiv för att ta reda på en bils historik eller skick.

Om bilhandlaren är osäker på bilens faktiska skick är det en mindre chans att hen lägger ett bud.

Serviceboken och hur den ser ut är också ett relativt begrepp.

"Fullservad hos en auktoriserad verkstad", "fullservad", "inte fullservad", “ingen servicehistorik” – dessa uppgifter säger inte allt; köparna är intresserade av att se var bilen har fått service och om t.ex. all service har utförts av en officiell återförsäljare som är auktoriserad av bilmärket i fråga.

Genom att inkludera bilder av alla serviceuppgifter i annonsen är det enklare för köparna att kontrollera bilens servicehistorik."  

Det är viktigt att inkludera information om skador då det hjälper bilhandlare att lägga ett så korrekt bud som möjligt.


Begärt pris

Om alla uppgifter om din bil finns i car.info ger vi dig en prisuppskattning som bygger på de faktiska inköpspriserna för bilar av samma modell i hela Sverige.

Enligt bilhandlarna är det begärda priset en viktig faktor för deras intresse för en bil. 

"Det lönar sig att vara realistisk när det gäller de begärda priset. Ett för högt pris i förhållande till marknadspriser ökar inte dina chanser av att få ett bättre pris för bilen. Bilhandlare är professionella och prismedvetna.", säger inköpschefen hos en stor bilhandlare.


Sammanfattning

En bra annons visar bilen i bästa skick med så mycket information som möjligt. Om en av bilhandlarna själv skulle skapa en annons sammanfattar ha det på följande sätt: 

"Realistiska bilder och utrustning är viktigast för annonsen, tillsammans med grundläggande information. När det gäller serviceinformation skulle jag se till att lägga in bilder från serviceboken eller servicepapprena, så att det inte uppstår någon oklarhet."

Läs mer om detta: Hur prissätter bilhandlaren din bil?